dnes je 28.3.2024

Input:

§ 201 ZP Výkon veřejné funkce

20.8.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

2.8.201
§ 201 ZP Výkon veřejné funkce

JUDr. Petr Bukovjan

Úplné znění

Ustanovení související

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění

    • § 5 odst. 1 a 2 – výkon veřejné funkce a vztah k zákoníku práce

    • § 47 – nástup zaměstnance do práce po skončení mj. výkonu veřejné funkce

    • § 53 odst. 1 písm. c) a § 54 – zákaz výpovědi z pracovního poměru ve vztahu k výkonu veřejné funkce a výjimky z něho

    • § 200 – úvodní ustanovení k překážkám v práci z důvodu obecného zájmu

    • § 206 – společná ustanovení o překážkách v práci na straně zaměstnance

    • § 212 odst. 4 – výkon veřejné funkce a dovolená

    • § 392 odst. 1 – odpovědnost za škodu vzniklou při výkonu veřejné funkce

  • Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění

    • § 70 – funkce člena zastupitelstva obce jako veřejná funkce

    • § 71 odst. 4 – neuvolnění zastupitelé obce a rozsah pracovního volna

    • § 79 odst. 4 – výkon veřejné funkce a dovolená

  • Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), v platném znění

    • § 32 odst. 1 – funkce člena zastupitelstva kraje jako veřejná funkce

    • § 46 odst. 4 – neuvolnění zastupitelé kraje a rozsah pracovního volna

    • § 54 odst. 4 – výkon veřejné funkce a dovolená

Komentář
Komentář

Překážky v práci z důvodu výkonu veřejné funkce patří mezi překážky v práci z důvodu obecného zájmu. Dopadá na ně proto obecné pravidlo obsažené v ustanovení § 200 ZP, že zaměstnanci od zaměstnavatele přísluší pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu, pokud tuto činnost nelze provést mimo pracovní dobu. Náhrada mzdy nebo platu zaměstnanci od zaměstnavatele ve většině případů nenáleží. Zvláštním právním předpisem (např. zákonem o obcích nebo zákonem o krajích) ale může být stanoveno jinak. Pak je povinností právnické osoby nebo fyzické osoby, pro kterou byl zaměstnanec činný nebo z jejíhož podnětu byl uvolněn, uhradit zaměstnavateli náhradu mzdy nebo platu (refundovat ji), ledaže by se dohodli na upuštění od úhrady.

Výkon veřejné funkce

Výkon veřejné funkce váže ZP jednak na hledisko času (vymezení prostřednictvím funkčního nebo časového období), jednak na způsob jejího obsazení (přímá nebo nepřímá volba či jmenování). V této souvislosti ZP uvádí příkladný výčet některých veřejných funkcí. Jde o výkon funkce např. poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu, senátora Senátu Parlamentu, člena zastupitelstva územního samosprávného celku nebo přísedícího u soudu.

Že jde o výkon veřejné funkce, vyplývá přímo i ze zvláštních právních předpisů. Např. zákon o obcích výslovně stanoví, že funkce člena zastupitelstva obce je veřejnou funkcí a že člen zastupitelstva obce nesmí být pro výkon své funkce zkrácen na právech vyplývajících z jeho pracovního nebo jiného obdobného poměru. Totéž platí pro zastupitele v krajském zastupitelstvu.

I v případě překážky v práci v podobě výkonu veřejné funkce platí, že zaměstnanec je povinen včas požádat zaměstnavatele o poskytnutí odpovídajícího pracovního volna, resp. zaměstnavatele o překážce v práci uvědomit (včetně předpokládané doby jejího trvání) a prokázat její existenci.

Další souvislosti

V souvislosti s výkonem veřejné funkce je nutné upozornit na ustanovení § 47 ZP. Nastoupí-li zaměstnanec po skončení výkonu veřejné funkce, pro kterou byl uvolněn v rozsahu pracovní doby, do práce, je zaměstnavatel povinen zařadit ho na původní práci a pracoviště. Není-li to

Nahrávám...
Nahrávám...