dnes je 29.3.2024

Input:

§ 9 ZP Stát jako účastník pracovněprávních vztahů

2.7.2015, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

2.1.9
§ 9 ZP Stát jako účastník pracovněprávních vztahů

Mgr. Lenka Pavelková

Úplné znění

Ustanovení související

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění

    • § 18 – o právních jednáních

    • § 19-20 – o neplatnosti právních jednání v základních pracovněprávních vztazích

  • Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky

  • Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění

Komentář

Stát se v oblasti soukromého práva považuje za právnickou osobu, což vyplývá již z § 21 NOZ. Vstupuje-li do právních vztahů stát, přiznává mu tudíž zákon postavení právnické osoby. Zákon tím nemyslí nic více, než že se na stát v případech, kdy má postavení právnické osoby, aplikují soukromoprávní předpisy, tudíž i zákoník práce. Podle § 6 a 7 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, pokud stát vystupuje jako účastník právních vztahů, je právnickou osobou a jménem státu jedná vedoucí organizační složky, jíž se jednání týkají, pokud zvláštní právní předpis nebo tento zákon (§ 28 odst. 2) nestanoví jinak.

Vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny a vedoucí Kanceláře Senátu mohou jednat jménem státu se souhlasem příslušného orgánu Poslanecké sněmovny nebo příslušného orgánu Senátu. Vedoucí organizační složky však může písemně pověřit jednáním jiného vedoucího zaměstnance této organizační složky. Další zaměstnanci organizační složky mohou jménem státu jednat pouze v rozsahu stanoveném vnitřním předpisem organizační složky. Obdobně postupuje vedoucí Kanceláře Poslanecké sněmovny a vedoucí Kanceláře Senátu.

Právnickými osobami naopak nejsou organizační složky státu podle § 3 a 7 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (ministerstva a jiné správní úřady státu, Ústavní soud, soudy, státní zastupitelství, Nejvyšší kontrolní úřad, Kancelář prezidenta republiky, Úřad vlády České republiky, Kancelář Veřejného ochránce práv, Akademie věd České republiky, Grantová agentura České republiky a jiná zařízení, o kterých to stanoví zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (§ 51) anebo zvláštní právní předpis. Obdobné postavení jako organizační složka státu má Kancelář Poslanecké sněmovny a Kancelář Senátu). Tím však není dotčena působnost organizační složky státu nebo výkon předmětu činnosti podle zvláštních právních předpisů a její jednání v těchto případech je jednáním státu.

Zákoník práce výslovně stanoví, že za stát v pracovněprávních vztazích jedná a práva a povinnosti v pracovněprávních vztazích vykonává příslušná organizační složka státu podle § 3 a 51 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů. Proto platí, že

Nahrávám...
Nahrávám...