dnes je 16.6.2024

Input:

Jak zapojit příběh do veřejného projevu

1.1.2007, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

Je řada přesvědčivých důvodů, proč používat osobní příběhy ve veřejných projevech a prezentacích. Stáváte se tím oblíbenějším, lidé si Vás lépe zapamatují. Pokud se na to ale podíváte pohledem svých posluchačů, je jen jeden silný důvod proč používat osobní příběhy: používáte je na podporu toho, čeho chce svým vystoupením dosáhnout. Nepoužíváte příběhy proto, aby se lidé zasmáli, protože když se zasmějí, je to o Vás, o řečníkovi. Používáte-li osobní příběhy na podporu hlavního účelu veřejného projevu, je to o Vašich posluchačích. Když mluvíte k lidem, měli byste být soustředěni na ně, ne na sebe. To je základní orientace pro používání příběhů ve veřejných projevech.

Znát někoho znamená znát jeho příběh.

Jak začlenit osobní příběh do Vašeho veřejného projevu či prezentace? Prozradím Vám základní trik, který to umožňuje a usnadňuje. Příběh zůstává stále stejný, ale mění se vždy jeho propojení s konkrétním veřejným projevem. Pokusme se tento trik názorně na příkladech objasnit.

Kdysi dávno mne pozvali moji známí na svoji chalupu. Když jsem přišel k brance a zazvonil, všiml jsem si, že po zahradě pobíhá jejich pes. Začal na mne trochu vztekle štěkat. Přišli mi otevřít a řekli: „Toho se nebojte. Je to nás mazlíček. Ten nekouše.“ Jenže to nebyla pravda. Natrhl mi kalhoty, když jsem ucukl, ještě mě kousl do nohy. Hostitelé se mi strašně omlouvali, ale já jsem měl na celé odpoledne po náladě.

Toto je základní kostra příběhu a teď něco o tom, jak ji lze zakomponovat do konkrétního projevu nebo prezentace. Když například mluvíte o konkurenci a spolupráci mezi zaměstnanci, můžete říci: „Ten pes mne hned od začátku začal považovat za konkurenta v boji o přízeň svých majitelů. Proto mi natrhl kalhoty a kousl mne. A já jsem netušil, že jsme v konkurenčním vztahu. Poučení zní: Nikdy neignorujte a nepodceňujte konkurenci!“

Když je Vaše téma

Nahrávám...
Nahrávám...