dnes je 22.9.2019
Input:

O kohoutkovi a slepičce

11.7.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.15.04
O kohoutkovi a slepičce

Mgr. Michal Knězů Mrvka

Jaké ponaučení z pohádky Boženy Němcové plyne, ptá se dětí paní učitelka na konci poslechu příběhu O kohoutkovi a slepičce Že je v životě dobré být na ostatní hodný, odpovídají děti jedno přes druhé. A také, že je důležité být obětavý a pomáhat druhým stejně jako slepička, doplňuje vyučující. Opravdu to tak v životě funguje?

Naše chování ve vztazích může mít mnoho podob, které se dají zjednodušit do čtyř variant. Ta první - o nikoho se nestarat, druhá - vycházet lidem vstříc a pomáhat stejně jako slepička, třetí podoba - myslet hodně na svůj prospěch jako kohoutek či čtvrtá - hledat rovnováhu mezi altruismem a sobectvím, jak činili pohádkoví hrdinové - švec, švadlena, louka či nebe. Která z nich je nejlepší strategií pro život?

Vhodnost strategie závisí na časovém pohledu. Rozhodně si však nevystačíme sami, i když současnost zdravého třicátníka může takové představy vzbuzovat. Krátkodobě se může zdát nejlepším myslet na sebe a chvíli to může i fungovat. To však dlouhodobě nevychází, neboť nás druzí prohlédnou a začnou si dávat pozor na prospěcháře, sobce, jájistu.

Doporučeníhodná není ani snaha rozdávat se pro druhé, až z nás nic nezbude. Při praktikování této