dnes je 19.4.2024

Input:

POZNÁMKY K VLÁDNÍMU NÁVRHU NOVELY ZÁKONÍKU PRÁCE 2012

24.8.2011, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut
1. NEPLATNOST PRÁVNÍCH ÚKONŮ PRO NEDODRŽENÍ PÍSEMNÉ FORMY

     Původní návrh řešení neplatnosti právních úkonů byl vládě předložen ve dvou variantách, kdy však v obou byla z důvodu předcházení nelegálnímu zaměstnávání a usnadnění výkonu kontroly na tomto úseku shodně navrhována absolutní neplatnost právního úkonu směřujícího k uzavření pracovní smlouvy nebo některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, nebyl-li tento úkon učiněn v zákonem vyžadované písemné formě. Znamenalo to, že takový právní úkon je pro vadu formy vždy od počátku neplatný a nemůže tak přivodit vznik regulerního základního pracovněprávního vztahu (pracovního poměru nebo právního vztahu založeného na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr). To ve svém důsledku vede k obnovení existence tzv. faktických pracovních poměrů, jak tomu bylo za účinnosti prvého zákoníku práce.

     Proti takovému řešení absolutní neplatnosti bez možnosti následného odstranění nedostatku písemné formy těchto právních úkonů (na rozdíl od současného stavu, kdy po nálezu Ústavního soudu ze dne 12. 3. 2008 vyhlášeného pod č. 116/2008 Sb. jsou naopak všechny vadné právní úkony podle zákoníku práce výlučně relativně neplatné) se postavila Legislativní rada vlády a doporučila, aby vadu dvoustranných právních úkonů, spočívající toliko v jejich neprovedení písemnou formou, bylo možno dodatečně zhojit. Tuto připomínku vláda akceptovala a návrh novely zákoníku práce předložený do Poslanecké sněmovny proto nyní v navrhovaném § 20 stanoví, že: „Nebyl-li právní úkon učiněn ve formě, kterou vyžaduje zákon nebo dohoda smluvních stran, je neplatný, ledaže smluvní strany tuto vadu dodatečně bez zbytečného odkladu odstraní.“ To platí nejen o pracovní smlouvě (dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr), ale také například o dohodě o zkušební době, o dočasném přidělení, o skončení pracovního poměru, o odpovědnosti, o konkurenční doložce, o srážkách ze mzdy. Naproti tomu se navrhuje, že „Jednostranné právní úkony (pozn. autora: jde např. o výpověď nebo okamžité zrušení pracovního poměru) a kolektivní smlouva jsou pro vadu formy právního úkonu vždy neplatné.“

     Ve shodě s návrhem nového občanského zákoníku se tak umožňuje neplatnost dvoustranných právních úkonů (s výjimkou kolektivní smlouvy), které nebyly provedeny ve stanovené nebo dohodnuté písemné formě, dodatečně odstranit, stane-li se tak bez zbytečného odkladu. Taková možnost je však zcela vyloučena, jedná-li se o jednostranné právní úkony nebo o kolektivní smlouvu, pro něž je stanovena písemná forma, a znamená to, že v těchto případech nelze nedostatek písemné formy nikdy dodatečně zhojit a tento úkon tak nemůže přivodit zamýšlené následky.

2. PRACOVNÍ POMĚR NA DOBU URČITOU

     Také v návrhu nové úpravy pracovního poměru na dobu určitou vláda vycházela z více variant. Vláda se nakonec přiklonila k návrhu, podle něhož tento pracovní poměr bude možno sjednat až na 3 roky s tím, že ode dne vzniku prvního pracovního poměru na dobu určitou může být tato doba opakována nejvýše dvakrát. Z důvodové zprávy vyplývá, že dosavadní stav, kdy je možné dobu trvání pracovního poměru na dobu určitou v době dvou let libovolně opakovaně prodlužovat nebo se zaměstnancem v rámci této doby uzavírat nové pracovní smlouvy na dobu určitou (tzv. řetězení pracovních poměrů), a to až do „vyčerpání“ doby dvou let, se k posílení větší jistoty zaměstnance navrhuje změnit. Tato změna by však měla být zcela zásadní, neboť na jedné straně má umožnit prodloužení dosavadní maximální doby trvání pracovního poměru na dobu určitou z 2 na 3 roky s tím, že o maximálně stejně dlouhou dobu by trvání tohoto pracovního poměru mohlo být ještě dvakrát opakováno. Přitom opakováním pracovního poměru na dobu určitou se rozumí také jeho prodloužení. Takto tedy bude možno pracovní poměr sjednat až na 3 × 3 roky (celkem na 9 let), přičemž se však současně limituje počet sjednání (tj. uzavření, opakování nebo prodloužení) pracovního poměru na dobu určitou na nejvýše 3×.

     Na druhé straně se však s prodloužením doby trvání pracovního poměru na dobu určitou navrhuje zrušit většinu dosavadních výjimek z jinak jednotné úpravy doby trvání tohoto pracovního poměru a zachovat pouze výjimku ve vztahu k zaměstnávání cizinců, kdy se podle § 92 odst. 2 zákona o zaměstnanosti vydává povolení k zaměstnávání na dobu dvou let, a dále ve vztahu k agenturnímu zaměstnávání. Zrušení výjimky při zastupování nepřítomného zaměstnance z důvodu překážky v práci na jeho straně (typicky po dobu mateřské a rodičovské dovolené nebo dlouhodobé pracovní neschopnosti) by mělo být

Nahrávám...
Nahrávám...