Manažerský příběh nám může poskytnout vodítka, ale nikoliv
návod. Leccos v něm zůstává nedopovězeno, abychom se sami snažili porozumět
světu v souvislostech a případně měnit naše postoje.
NahoruJaký je manažerský příběh
Manažerský příběh je pohled do mapy těch druhých a objevování, zda
něco takového lze nalézt i naší krajině a zda stojí za to takovou krajinou
projít. Není speciálním literárním útvarem a nemá umělecké ambice. Se všemi
jinými příběhy, i těmi uměleckými, jej spojuje okno, ladička a kompas -
tři funkce příběhu. Pro manažerský příběh je charakteristická jednoduchá a
jediná dějová linie. Musí být srozumitelný, zapamatovatelný a
oslovující.
Manažerský příběh se liší od příkladu, případové studie a
modelové situace.
Jedním z podstatných znaků příběhu je zkratka, kondenzace
dění. Příklad se oproti příběhu zabývá řadou detailů. Nic nesmí být
opomenuto, vše musí být vylíčeno se všemi logickými detaily. Příklad poskytuje
co nejúplnější informace. Vše musí být reálné. Není dovolená metafora, nadsázka
apod. V příkladu stěží může hlavní postava rozmlouvat se smrtkou nebo něco
takového. Příklad se však nezabývá ani něčím běžným a opakovatelným jako třeba
případová studie. Věnuje se něčemu klíčovému.
Případová studie má vždy konec - výsledek, i když povětšinou máme
přijít na to, jak to vlastně dopadlo. Dobře, špatně, v čem? Podstatným znakem
je realističnost a popisnost. V tom se velmi podobá příkladu. Spolu s ním se
věnuje událostem, které se již staly. V případové studii jsou však kladeny
otázky, zatím co příklad je už odpovědí. Případové studie se zabývají
událostmi, které se mohou stát takřka kdykoliv znovu.
Modelová situace nemá konec, je třeba se k němu, respektive k
výsledku dobrat. V modelové situaci jsou prostředí a události mnohdy nějak
výjimečné (džungle, ztroskotání, katastrofa). Pomocí modelové situace však
řešitele nepřipravujeme na takové výjimečné události, ale vycházíme z
předpokladu, že projevené chování je obvyklé i v jiných, běžnějších
situacích.
Příklad, případová studie, modelová situace nebo manažerský příběh
rozvíjí jiné druhy kompetencí. Jestliže všechny možné kompetence seskupíme do
tří velkých skupin - kompetence řešení problému, kompetence interpersonální a
kompetence sebeřízení, můžeme si přibližně určit, jaký je rozvojový potenciál
literárních metod.
Z uvedené tabulky je zřejmé, že manažerský příběh se nejvíce uplatní
při rozvoji kompetencí sebeřízení. Nelze od něj očekávat, že pomocí něj budeme
rozvíjet techniky řešení problému. Manažerský příběh nám může poskytnout
vodítka, ale nikoliv návod. Není prvotně zaměřený na rozvoj kompetencí.
Příběh totiž…