dnes je 19.4.2024

Input:

Vnitřní předpis zaměstnavatele o ochraně věcí odložených zaměstnanci při plnění pracovních úkolů

29.3.2016, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

2.13.3
Vnitřní předpis zaměstnavatele o ochraně věcí odložených zaměstnanci při plnění pracovních úkolů

JUDr. Věra Bognárová, Ing. Jiří Nigrin

Vnitřní předpis zaměstnavatele o ochraně věcí odložených zaměstnanci při plnění pracovních úkolů

Zaměstnavatel ................................. (uvést jeho přesné označení, sídlo, IČ),

zastoupený ..............

vydávám tento vnitřní předpis

o ochraně věcí odložených zaměstnanci při plnění pracovních úkolů.

1. K ochraně osobních věcí zaměstnanců vytváří zaměstnavatel vhodná bezpečnostní opatření. To nezbavuje zaměstnance povinnosti chránit takové věci před poškozením a ztrátou.

2. Zaměstnanec ukládá své svršky a osobní věci, které zaměstnanci obvykle nosí do práce, do ........... (např. skříní nebo pracovních stolů). Tyto skříně a stoly je povinen zamykat a pokud se od nich vzdaluje, neponechávat klíče v zámku, popřípadě zamykat místnost při jejím opuštění.

3. Přinese-li zaměstnanec do práce věci, které obvykle zaměstnanci do práce nenosí, jako větší částku peněz, klenoty a jiné cennosti, umožní mu na požádání ............(uvést kdo - např. jeho bezprostřední nadřízený) jejich bezpečnou úschovu do konce pracovní doby.

4. Zaměstnavatel nezajišťuje úschovu osobních automobilů ani jiných dopravních prostředků, jimiž zaměstnanci přijíždějí do práce.

5. Zaměstnavatel je povinen nahradit zaměstnanci škodu, která mu vznikla na odložených věcech, za podmínek a v rozsahu stanoveném v § 267 a § 268 ZP.

6. Zaměstnanec, který zjistil, že mu vznikla škoda na odložených věcech, ohlásí to ihned .......... (uvést komu - např. svému bezprostřednímu nadřízenému). Ten je povinen ohlásit vznik škody ............. (uvést pověřeného zaměstnance), který zajistí vyšetření okolností, za kterých ke škodě došlo.

7. Poškozený zaměstnanec v hlášení uvede, jak ke škodě došlo a podle povahy případu i další údaje, zejména jména svědků, kteří mohou dosvědčit tvrzené skutečnosti.

8. O výši náhrady škody na odložených věcech rozhodne .......... (uvést kdo – např. ředitel společnosti).

9. Vnitřní předpis je uložen k nahlédnutí v písemné formě (uvést místo) a v elektronické podobě je přístupen na intranetu zaměstnavatele v sekci vnitřní předpisy.

Tento vnitřní předpis nabývá účinnosti dnem ............................

..............................................

razítko zaměstnavatele a podpis

oprávněného zástupce

Komentář:

Zaměstnavatel je podle § 226 ZP povinen zajistit bezpečnou úschovu svršků a osobních předmětů, které zaměstnanci obvykle nosí do zaměstnání. Zákoník práce již nestanoví povinnost zaměstnavatele zajistit bezpečnou úschovu dopravních prostředků, pokud jich zaměstnanci používají k cestě do zaměstnání a zpět. Je tomu tak proto, že v době vyspělé motorizace, která se realizuje zejména prostřednictvím osobních automobilů, by to kladlo na zaměstnavatele zvýšené nároky na budování hlídaných parkovišť. Náklady za jejich provozování by museli zaměstnavatelé nést.

Ve vnitřním předpisu je vhodné konkrétně uvést, jakým způsobem mají být výše uvedené předměty uschovány (uloženy), aby nedošlo ke vzniku škody na odložených věcech. Škodě na odložených věcech je třeba předcházet. Zákoník práce v § 249 ZP stanoví obecně zaměstnancům povinnosti na úseku prevence vzniku škody – jde zejména o

Nahrávám...
Nahrávám...