dnes je 1.5.2024

Input:

Jak to chodí ve světě s mocí a nejistotou

1.7.2007, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

Zatímco dříve se lidé stýkali v rámci rodiny a práce a komunikace s cizinci byla jen nepatrnou částí konverzace, dnes je tomu naopak. Dobře známe, že když se potkají dva neznámí lidé, tak už v prvních vteřinách se rozbíhá množství vnitřních hodnotících procesů. Během půl minuty víme, zda je nám osoba sympatická nebo ne, a v dalších minutách se rozhodujeme, zda se chceme snažit dál. Toto první rozhodnutí se zřídka mění a je o to složitější při setkání jedinců z odlišných kultur. A právě těchto setkání bude přibývat.

Přestože jsme všichni Evropané, máme při vzájemných mezinárodních kontaktech co dělat s různou kulturou, s různými vzorci myšlení a chování, s jinými mentálními programy odrážejícími sociální prostředí, ve kterém jednotlivci po generace vyrůstali. Rozdíly mezi kulturami se projevují v odlišném chápání pojmů, v rozdílných hodnotách, v rozlišování toho, co považujeme za dobré či zlé, špinavé nebo čisté, ošklivé nebo krásné, nepřirozené nebo přirozené, nenormální či normální. Naše v dětství pevně osvojené základy hodnotového systému se jen těžko mění i proto, že si je většina z nás neuvědomuje.

Hofstedovy výzkumy (Gert Hofstede: Kultury a organizace) pomohly vytvořit čtyřrozměrný model rozdílů mezi kulturami, který popisuje sociální nerovnost včetně vztahu k autoritě, vztah jednotlivec - skupina, pojetí mužskosti a ženskosti, způsoby nakládání s nejistotou ve vztahu ke zvládání agrese a vyjadřování emocí a pátý prvek modelu tvoří dlouhodobá a krátkodobá orientace, kterou objevil M. H. Bond při studiu východních kultur.

Dopad jednotlivých dimenzí na praxi se projevuje mimo jiné v tom, jak různé kultury preferují a akceptují rozdílné styly jednání a vzájemnou závislost podřízených a nadřízených, jak jsou vnímána privilegia výše postavených, jak jsou řešeny konflikty, skandály, jakou míru iniciativy můžeme očekávat od svých podřízených, kde se sluší říkat ne a kdy je otevřenost považována za hrubost, zda je eticky únosné jednat s každým stejně a co bude jednotlivce a skupiny v organizaci motivovat. Dále i v tom, co je přehnaná sebedůvěra a co skromnost a zda profesní selhání je katastrofa, nebo jej lze prominout, stejně tak jako v tom, jakou máme potřebu svázat svůj profesní život pravidly a postupy, abychom se vyhnuli nejistotě.

Zajímavé jsou projevy kulturních odlišností v organizacích, protože tam musíme být vzájemně ve styku, spolupracovat, rozhodovat, vymýšlet nové a řešit problémové situace. V každé organizaci se mohou vyskytnout problémy a každý problém má nejen věcné, ale i lidské, vztahové aspekty a jako lidé reagujeme i v organizacích podle svého mentálního kulturního naprogramování. To nám říká nejen jak je „správné“ v určité situaci reagovat, ale i jaká by organizace měla být. Z dimenzí národních kultur je naše pojetí organizace ovlivněno primárně dvěma z nich. Jsou to vzdálenost moci a vyhýbání se nejistotě. G. Hofstede uvádí, že rozdíly v těchto dvou dimenzích jsou v evropských zemích tak veliké, že označuje Evropské společenství za velkou laboratoř interkulturní spolupráce.

Stejně jako si v každé rodině vytváříme svébytná společná pravidla a formy organizace práce a vzájemné komunikace, tak i každá organizace a firma má svou specifickou kulturu, která se projevuje ve způsobech rozhodování manažerů, realizaci činností, formách vzájemné komunikace, náhledu zaměstnanců na vnitropodnikové skutečnosti a jejich interpretaci a hodnocení, postojích, loajalitě, rozhodování a organizačním uspořádání.

Podniková kultura jako specifický způsob komunikace a interakce mezi lidmi obsahuje zásady, pravidla a sociální normy (psané i nepsané), ovlivňující a upravující vzájemné soužití a vztahy v daném organizačním společenství. Vzniká, rozvíjí se a mění v konkrétním čase, a přestože je dynamičtější a krátkodobější než kultury národní, etnické, i ona má svou tradici a setrvačnost. I firemní kultura je produktem dlouhodobého procesu učení a vzájemného působení.

V organizacích je stanovena řada pravidel, která vyjadřují, co kdo bude dělat, co za to dostane a jak bude potrestán pokud svou povinnost nesplní. Souhrn těchto pravidel, která určují pracovní pozice a role, nazývá Hofstede byrokratickým rámcem. Podle vztahu k mocenské vzdálenosti a potřebě vyhýbat se nejistotě potom rozlišuje následující typy byrokratického rámce a byrokracie.

Možná bude zajímavé nepokračovat dále ve čtení, ale zkusit si nejprve z hlediska vztahu k oběma uvedeným dimenzím odhadnout typickou strukturu organizace v českém prostředí. Jsme většinou tržiště, stroj, pyramida nebo rodina? 

Typy organizačních struktur ve vztahu ke dvěma dimenzím národní kultury (Hofstede, 1984) (Meade, 1994):

Kliknutím otevřete obrázek v novém okně

Už máte zařazeno? Tak se podívejme, co se pod jednotlivými byrokratickými rámci skrývá.

TRŽIŠTĚ je pohyblivý a pravidly nejméně svázaný model, který věnuje velkou pozornost osobním vztahům na pracovišti a zdroj moci není jen jeden. Lidé spolu vytvářejí aliance, poskytují si vzájemně podporu, komunikace probíhá napříč strukturami. Základem je spolupráce a vzájemná důvěra, ochota poskytovat informace. Funguje to? Přináší to výsledky? Potom je to dobré. Podniky tohoto typu se vyskytují často ve skandinávských zemích, Holandsku a některých anglicky mluvících zemích - tedy těch, kde je nízký respekt k moci a nízká potřeba vyhýbat se nejistotě. Znamená to také vzájemné přizpůsobení a projednávání problémů a otázek „ad hoc.“ Lidé v těchto kulturách pociťují systém rigidních předpisů jako něco velmi omezujícího. Až problém nastane, budeme ho řešit.

STROJ je model, ve kterém je prvořadý předmět činnosti a dosažení cíle. V podnikových pravidlech je pozornost zaměřena na to, aby nevznikaly situace, pro které nejsou připravena schémata řešení. Nic není ponecháno náhodě, vše je předem zpracováno do algoritmu řešení. Vztahy mezi lidmi se nezdůrazňují,

Nahrávám...
Nahrávám...