dnes je 4.7.2025

Input:

„Smůla, musím se školit!“

1.5.2006, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

Irena pracuje ve společnosti Company, a. s., v oddělení služeb zákazníkům. Při své práci se často dostává do kontaktu s klienty, řeší situace, které nastanou v jejich vztahu k firmě a snaží se tlumit potenciální konflikty. Práce je náročná na komunikaci a často vyčerpávající. Irena se setkává s mnoha lidmi, z nichž mnozí jsou rozzlobení a zklamaní, nebo chtějí věci, které jim Irena nemůže zprostředkovat. Irena se už několikrát obrátila na svého šéfa Viktora s návrhy úpravy procesů, které by mohly vztahu Company ke klientům prospět, ale nic z jejích nápadů se nerealizovalo. Vždy se objevily nějaké „objektivní“ příčiny, proč to či ono nejde. V Ireně postupně narůstá bezmoc a špatná nálada. Teď to ale vypadá, že si Viktor konečně uvědomil situaci Ireny a jejích kolegyň a rozhodl se pro ně něco udělat. „Příští pátek půjdete na školení. Tam se můžete naučit, jak komunikovat s našimi klienty a zvládat jejich emoce. Pro celé oddělení je osm volných míst, tak se dohodněte, která z Vás školení nejvíce potřebuje.“

Irena v duchu obrátila oči v sloup - tuhle práci dělá už třetím rokem, co by se proboha mohla dozvědět nového na školení? A místo, aby se vyhovělo jejím oprávněným návrhům na změny, bude se muset trmácet přes celé město a otravovat se na nějaké přednášce. Emoce, které se v Ireně v průběhu času hromadily, měly nyní možnost propuknout naplno. Irena dávala hlasitě najevo svou nelibost před všemi kolegy v oddělení. „Já bych se na takové školení docela podíval, můžu se tam třeba něco zajímavého dozvědět,“ hlásil se Petr. „No jasně, jsi tady čtvrtý měsíc, ale co proboha my, kteří už tuhle práci děláme pár let?!“ Značná část osazenstva oddělení služeb zákazníkům v Company Irenin názor podpořila. Během několika minut se z plánovaného školení stala v očích jeho budoucích účastníků událost velice nepříjemná, otravná a navíc ponižující. Došlo to tak daleko, že kolegové z oddělení losovali. Kdo prohrál, musel na školení jít. Několik zaměstnanců dokonce neváhalo a omluvilo se, že zrovna plánovaný den musí k lékaři. Nakonec se na školení vydala hrstka „odsouzenců“, kteří si nedokázali zajistit patřičnou výmluvu a na které padla smůla, že si vytáhli zápalku s ulomenou hlavičkou.

Náměty k zamyšlení:

  • Jaký byl podle Vás efekt školení?

  • Jakým způsobem by se dala zajistit vyšší motivace zaměstnanců?

  • Co byste dělali na Viktorově místě?

  • Co byste poradili Ireně pro její větší pracovní spokojenost?

Názor odborníka:

Situace, kdy se v práci opakovaně a často setkáváme s lidským utrpením, frustrací a vůbec silnými negativními emocemi, vede po nějaké době k rozvoji příznaků vyčerpání, pocitů beznaděje, smutku a vnitřní prázdnoty. Postižení se po čase stahují do sebe, bývají popudliví a agresivní. Z pracovního prostředí si tento způsob chování přinášejí i do svých domovů. Tento typ postižení byl pod názvem syndrom vyhoření (burn-out syndrom) popsán nejdříve u sociálních pracovníků a zdravotních sester, ale stále častěji ho můžeme nalézt i v komerční oblasti - tam, kde jsme v kontaktu s problémy lidí, které je rozčilují a s nimiž jim nemůžeme nijak pomoci. Receptem na

Nahrávám...
Nahrávám...