Poslední ze série článků o manažerských a personálních
rozhovorech bude věnována rozhovoru vytýkacímu. O právních aspektech této
problematiky jste se dočetli v předchozím článku, teď se budeme zabývat aspekty
psychologickými.
Předání písemné výtky je především právní akt, ale pro
ujasnění požadavků a podporu změny v chování je nutná komunikace toho, co
chceme, aby se změnilo a jak. Při sdělování kritiky nebo výtky můžete
vycházet obecně z dovednosti poskytnout zpětnou vazbu, hodnotit výkon
podřízeného.
Základními pravidly při poskytování zpětné vazby
je:
rozhovor mezi čtyřma očima,
konkrétní sdělení vlastní zkušenosti,
směřování do budoucna (příště by mi pomohlo, kdybyste...),
popis chování, které hodnotíte.
Myslete i na to, že zpětná vazba může popisovat chválené chování,
nejen kritiku, a zajistěte, že Vám druhý rozuměl. Kritiku bychom měli
načasovat co nejdřív poté, nebo naopak upozornit na správný postup až
těsně předtím, než se činnost opakuje.
V čem se sdělení kritiky liší od zpětné vazby?
Jde o rámec. Podřízený by měl jednoznačně pochopit, že jde do tuhého.
V rozhovoru by měl zaznít zřetelně požadavek na zlepšení a jeho termín. Ještě
tvrdší je, pokud přidáme i informaci o tom, co se stane, když....
Sdělení možných důsledků je už silná forma nátlaku a může vyvolat v druhém
snížení motivace pro spolupráci. Asi si řeknete, že pak jsou věci jasné.
Domnívám se, že je lepší i rozchod v dobrém. Proto se přimlouvám za jemnější
podobu (např.: nemůžeme si dovolit, aby náš zaměstnanec....). Ostřejší
způsob nedoporučuji, zejména ne ve vyhrocených situacích. Formulace typu:
Jestli se to bude opakovat, tak Vás vyhodím., počítám mezi ty
ostré.
Stejně jako při zpětné vazbě je dobré vést o
události dialog, tedy nechat podřízeného, aby všechno sám vysvětlil i
zhodnotil. Neznamená to, že musíme změnit názor, ale druhé straně je vždy dobré
dát prostor. I kdyby se nezjistilo, že šlo o omyl nebo pomluvu, můžeme získané
informace využít pro předcházení podobným situacím i jinde. Přesto stojí
zvážit, jestli i při menším překročení pravidel nebo nedodržení požadavků
využít písemné výtky. Z právního hlediska (viz předchozí článek) je to dobrá
prevence, z psychologického hlediska jde o hodně kategorické vyjádření
nespokojenosti, které lze chápat jako jasné naznačení, co se může dít dál.
Sdělení výtky by mělo být z právního hlediska písemné,
z psychologického také ústní. Předání výtky by mělo být v rozhovoru až
posledním krokem. Do té doby by měl proběhnout zpětnovazebný rozhovor,
ve kterém se zaměstnanec dozví i něco o svých…