dnes je 1.6.2025

Input:

Mobilní telefon jako zaměstnanecký benefit z pohledu daňového

22.2.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

10.658
Mobilní telefon jako zaměstnanecký benefit z pohledu daňového

Ing. Martin Veselý

Dotaz

Firma poskytuje benefit svým zaměstnancům ve formě používání mobilních telefonů i pro soukromé hovory, respektive je hrazen tarif za telefonní číslo. Měsíčně je těmto zaměstnancům navýšen daňový základ o částku, která je vypočtena takto: 32 % z částky (hrazeného tarifu) bez DPH, k těmto 3 2% je přičteno DPH a tento součet je zaměstnanci dodaněn ve mzdě. Je tento postup v souladu se zákonem?

Právní předpisy

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  • § 6 odst. 3 ZDP

  • bod 5 § 24 odst. 2 písm. j) ZDP

  • § 24 odst. 1 ZDP

Odpověď

Způsob, jakým je možné precizně stanovit výši nepeněžního příjmu v případě soukromého užití telefonu zaměstnancem, prakticky není možný – paušální tarify s výrazným zastoupením datových služeb to zkrátka neumožňují. Ideální by sice bylo zakotvit určitou paušální hodnotu nepeněžního příjmu přímo v zákoně, tak tomu ale dosud není. Díky tomu má zaměstnavatel relativně velké pole působnosti, pokud jde o určení výše tohoto příjmu. Zakotví-li tedy do své interní směrnice, že za tento příjem považuje podle kvalifikovaného odhadu třetinu nákladů a bude-li postupovat souladně s touto směrnicí, mělo by jít ve vztahu ke správci daně o bezrizikový postup.

Cenou rozumíme konečnou částku, tedy včetně daně z přidané hodnoty, je-li plátcem účtována. Podle § 6 odst. 3 ZDP se příjmem rozumí rovněž částka,

Nahrávám...
Nahrávám...