dnes je 1.12.2020

Input:

Rychle a nenápadně na náročné emoční stavy

20.5.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2020.11.03
Rychle a nenápadně na náročné emoční stavy

MUDr. Karel Nešpor, CSc.

Rizikové duševní stavy, jako hněv a strach, je dobré zvládat rychle. Negativní emoce a stres jsou totiž nejdříve v hlavě. Nějakou dobu jim trvá, než se dostanou ke žlázám s vnitřní sekrecí a začnou dělat v těle nepořádek. Jestliže máme dost času, existuje řada možností, např. si vzít dovolenou a jet někam do přírody. Jenže dovolenou nelze mít pořád, a proto se zaměříme na to, co je použitelné v každodenním životě.

Následující přehled shrnuje některé praktické a nenápadné způsoby, jak se uklidnit:

  • Přerušit vliv rizikového podnětu nebo situace, např. vypnout rádio nebo zavřít okno, když je venku hluk.

  • Úsměv a představa vlídného a příjemného prostředí.

  • Krátký rozhovor nebo telefonát. Jeho informační hodnota může být nula bitů, ale rozhovor uklidňuje.

  • Dostupná fyzická aktivita, např. chůze do schodů nebo úklid kanceláře.