V některých společnostech představují systémy hodnocení
zaměstnanců zasedání před soudním tribunálem a někde se postupuje podle hesla
mnoho povyků pro nic. Bohužel ke škodě zaměstnanců i
zaměstnavatelů.
Stále více organizací využívá systému hodnocení svých pracovníků,
přičemž klíčové slovo je onen systém. To, že pracovníci jsou hodnoceni, ať již
finančně, slovem nebo jinou formou, je samozřejmé. Těžko si představit opak.
Základní tři otázky tedy zní:
-
Potřebujeme systém v hodnocení našich pracovníků, který
není pouhým odměňováním?
-
Pokud systém hodnocení pracovníků ano, jak má
vypadat?
-
Jak ho zavést a udržet?
Hodnocení zaměstnanců není soud, i když si ho někteří
zaměstnavatelé tak představují
Neboť se jedná o téma poměrně široké a každý systém hodnocení je
specifický, v následujícím článku se zaměřím pouze na nejčastější úskalí, se
kterými se musí systémy hodnocení pracovníků vyrovnávat a jež se opakují bez
ohledu na to, jak systematicky se hodnotí.
1. Potřebujeme vytvořit objektivní systém hodnocení pracovníků,
ve kterém je možné porovnat všechny pracovníky napříč celou organizací.
Co je to objektivní hodnocení? Nemáme tím na mysli spíše
spravedlivé? Systém hodnocení je založen většinou na aktivitě subjektů
(hodnotitel a hodnocený) a musí být tedy zákonitě subjektivní, byť může být
objektivizován jednotnou metodikou. Čekat na to, až se vytvoří objektivní
systém, je čekáním na Godota či kouzelníka. Takový neexistuje. Právě určitá
subjektivita umožňuje přizpůsobit hodnocení konkrétnímu člověku
(hodnocenému).
Spravedlnost při hodnocení je více spojena s osobou
hodnotitele než se systémem pravidel. Je-li chyba v nastaveném systému
hodnocení, je většinou snadněji odhalitelná a odstranitelná než v postupech
hodnotitelů.
2. Zaměstnance umíme hodnotit, víme o nich mnoho. Děláme to
průběžně. Jedinou odlišností, kterou systém hodnocení přináší, jsou povinná
kritéria v podobě hodnotícího formuláře a struktura. Navíc se to
zapisuje.
Průběžnost hodnocení v celé organizaci je iluze. Dokazují to i různé
průzkumy mezi zaměstnanci. Mnozí si nedokáží vybavit, kdy je jejich nadřízený
pochválil, že by s nimi probíral jejich další profesní rozvoj ani nemluvě.
Někteří vedoucí pracovníci to nedělají ani tam, kde je to povinné, a obcházejí
celý systém. Občas i jako důkaz své moci.
Smyslem hodnocení za delší časový úsek (například jedenkrát za rok)
je podívat se na pracovní výkony hodnoceného s odstupem. Není náhradou za
průběžné hodnocení, ale jeho doplněním.
3. Nejdůležitější je vytvořit správnou metodiku hodnocení. Dobře
vybraná a popsaná kritéria, nastavená pravidla nám zajistí správné hodnocení
našich pracovníků.
Nikoliv, klíčové jsou dovednosti hodnotitelů, které jsou širší, než
dokáže postihnout sebelepší metodika hodnocení. Jedině oni dokáží navodit
vhodnou atmosféru, vybrat podstatná fakta z hodnoceného období a směřovat je ke
správně nastavenému cíli hodnoceného. Zvládat stresovou zátěž, jež hodnocení
přináší, a mnohé další.
4. Důvody pro hodnocení pracovníků jsou natolik samozřejmé, že
stačí pouze pracovníkům oznámit zavedení systému hodnocení. Existuje-li delší
dobu, všichni si na něj zvykli a zdůrazňovat smysl jeho fungování je
zbytečné.
Nestačí pouze oznámit a vracet se ke smyslu hodnocení není ztrátou
času. Ačkoliv se to může zdát logické, existuje i odlišný pohled. Zavádět a
udržet systém hodnocení znamená podstoupit řadu diskusí, argumentovat, zvolit
správnou přesvědčovací strategii. I tak bude na konci těchto aktivit skupina
lidí, kteří s tím nebudou souhlasit. V organizacích se liší svou početností a
možností - odvahou nahlas vyjadřovat svůj nesouhlas.
Nikdy nepřesvědčíme všechny, i když jsou na manažerských postech.
Zaměřme se především na pochybující a ty, kteří nechtějí přistoupit na
naplňování hodnotícího systému, budeme muset po skončení přesvědčování donutit.
Vždy to nejde po dobrém.
5. Náš nastavený systém hodnocení je na dlouhou dobu.
Systematicky hodnotit pracovní výkonnost je záležitost dlouhodobá.
Zásadní je pevný postoj vedení organizace a jeho odhodlání využívat tento
manažerský nástroj vedení lidí. Konkrétní varianta systému hodnocení je však
poměrně proměnlivá. Na základě mé zkušenosti se cca za tři roky systém
hodnocení upravuje.
1. Proč něco vytvářet systematicky, když každý útvar má svá
specifika? Navíc v organizaci, která má velmi odlišné pracovní pozice a několik
set zaměstnanců.
Ačkoliv má organizace velmi pestré složení svých pracovních pozic,
její firemní kultura a kritéria hodnocení pracovních výkonů a předpokladů jsou
v zásadě stejná. Nebo snad přístup k práci, samostatnost, spolupráce, pracovní
výkonnost apod. jsou jen pro některé pracovní…