Když se dostanete do nebe, tak Vám tam budou vařit Francouzi,
na pořádek dbát Britové, milovat se s Vámi Italové a vše organizovat Švýcaři.
Pokud půjdete do pekla, tak budete mít za kuchaře Brita, za milence Švýcara,
policistu bude vykonávat Francouz a za organizační stránku bude odpovědný Ital.
Pro dnešek ale zůstaneme na zemi a v oblasti řízení a podíváme, jak si Britové
vedou v managementu a co se od nich mohou Češi naučit.
Velká Británie sice není bezprostředním sousedem České republiky,
obě země se však v průběhu různých historických událostí dostávali do relativně
blízkých, vesměs přátelských a kooperativních vztahů. V kontextu rozvoje
manažerského myšlení a přístupů potom nelze opominout minimálně dvě
skutečnosti:
-
britský management prošel dlouhým vývojem poznamenaným
soupeřením a střety jak se zahraniční konkurencí, tak s kulturami rozmanitých
národů. Díky těmto okolnostem je založen na zhodnocení řady ověřených
zkušeností a postupů a představuje zajímavý srovnávací model.
-
britské přístupy měly, vedle amerických a německých, významný
formativní vliv na český (československý) management od počátků jeho
rozvoje.
Následující text přináší některé zajímavé výsledky vzájemného
srovnání české a britské manažerské kultury a myšlení. Informačně
vychází jak z řady výzkumných dat, tak z více než desetileté osobní zkušenosti
autora s výukou českých a britských manažerů, většinou studentů programů MBA.
Veškerá data jsou členěna z hlediska tří perspektiv:
-
styčné body českého a britského managementu,
-
zjištěné rozdíly a jejich obecnější souvislosti,
-
britské přístupy a praktiky, jejichž osvojení by prospělo
dalšímu rozvoji českého managementu.
NahoruCO MAJÍ ČESKÝ A BRITSKÝ MANAGEMENT SPOLEČNÉHO?
Výzkumy, v jejichž průběhu byly použity různé metody (dva dotazníky
a částečně strukturované rozhovory), ukázaly, že management vykazuje v obou
zemích několik společných obecných rysů. Jejich zajímavost spočívá ve
skutečnosti, že do určité míry vyvracejí doposud rozšířený mýtus o racionální a
odborně-technické podstatě efektivního managementu. Podle něj je úspěšný
management založený především na aplikaci sady univerzálních, vědecky ověřených
poznatků a metod.
Z odpovědí a výpovědí dotazovaných českých a britských manažerů však
vyplynulo, že management je potřebné chápat jako specifický sociálněkulturní
jev i aktivitu. Zde jsou některá konkrétní zjištění:
-
V jedné z použitých metod byli manažeři požádáni o podrobný
popis své manažerské kariéry. V obou srovnávaných skupinách byl vstup na
manažerskou pozici a případné další povyšování prezentován prostřednictvím
kombinace tří základních důvodů: a) jako logický/přirozený důsledek
rostoucích zkušeností, zvyšování kvalifikace a odbornosti, b) coby souhra
náhod, jakými je reorganizace, odchod někoho do důchodu, umění být v pravý čas
na pravém místě apod., c) jako uplatnění osobních ambic a rozhodnosti. Uvedené
důvody přitom bývají používány ryze pragmaticky. Tentýž manažer může jednou -
např. před svými bývalými (často závistivými) kolegy - odůvodňovat své povýšení
jako přirozené či náhodné, jindy zase - před manažery z jiných firem - jako
projev svých ambic a osobního rozhodnutí. V popisech kariér tedy nejde ani tak
o objektivní příběhy jako o prezentaci verzí, které se v daném kontextu jeví
jako sociálně přijatelné a výhodné.
-
V rámci popisování předpokladů a kompetencí podmiňujících úspěch
v manažerské práci v obou srovnávaných skupinách jednoznačně převažovalo
zdůrazňování interpersonálních dovedností - umění jednat s lidmi,
komunikovat, naslouchat, asertivně se prosadit, pracovat v týmu atd. Odbornost
jako taková, kvalifikace, analytické schopnosti, individuální ambice apod.
představovaly v součtu pouhou třetinu uváděných faktorů.
-
Analýza pracovních problémů, kterými se dotazovaní manažeři
zabývali, ukázala, že jejich významným prvkem byl vždy nějaký druh
konfliktu (s podřízenými, s kolegy, s nadřízenými), a to i v případech, kdy
celá situace byla autorem prezentována jako technická záležitost (např.
zavedení nového výrobního postupu). Nejčastější případ přitom v obou skupinách
představovalo nějaké nedorozumění či konfrontace s představiteli vrcholového
vedení firmy. Jako příčiny vzniku těchto konfliktů byly vesměs uváděny
nekompetence, arogance, konzervativnost a odtrženost od reálného života
na straně šéfů. Dotazovaní manažeři se v situacích konfliktů s nadřízenými
obvykle prezentovali jako (nepochopené) oběti mocenské zvůle.
Uvedené příklady naznačují, že případná aplikace stejných poznatků a
manažerských metod znamená podobnost pouze formální. Další výzkumná
zjištění navíc ukázala, že s ověřenými a objektivními koncepty či postupy
manažeři zacházejí ryze účelově. Velmi často je totiž používají jako
prostředky, které mají pouze doložit správnost/adekvátnost jejich konkrétních -
více méně spontánních, na selském rozumu a individuální zkušenosti založených
- kroků a rozhodnutí.
Jako podstatný spojující rys se v uvedených souvislostech jeví tudíž
fakt, že naprostá většina manažerských aktivit v obou zemích probíhá v rovině
(často nečekaných a konfliktních) interakcí a komunikačních výměn s konkrétními
lidmi, že podstatná část řídících postupů a rozhodnutí manažerů je silně
ovlivněna organizační politikou, bojem o moc a snahou o přežití ve funkcích.
Bez respektování uvedených faktů nelze praktické počínání manažerů
pochopit.
ROZDÍLY A ODLIŠNOSTI V ČESKÉM A BRITSKÉM PŘÍSTUPU K
MANAGEMENTUROZDÍLY A ODLIŠNOSTI V ČESKÉM A BRITSKÉM PŘÍSTUPU K
MANAGEMENTU
Z předchozího textu lze odvodit, že případné rozdíly mezi českým a
britským managementem nebudou spočívat ani tak ve znalostech a uplatňování
moderních metod a technik řízení, jako spíše v pojetí podstaty manažerské
práce a v uplatňovaných metodách vedení lidí. Následující výzkumná data
ilustrují nejzajímavější zjištěné rozdíly mezi českými a britskými přístupy k
managementu:
-
Čeští manažeři projevují tendenci vnímat a hodnotit svoji
práci a pozici v mnohem pozitivnějším a optimističtějším světle než jejich
britské protějšky. Pro většina dotázaných Čechů manažerská pozice znamená
především prestiž, nezávislost, pocit úspěchu, materiální zajištění apod.
Problémy, jakými jsou třeba pracovní vytížení a stres, následují až po
vyjmenování pozitiv. U britských manažerů je tomu naopak - více než polovina
dotázaných nejdříve poukazuje na stres, pracovní zátěž, odpovědnost, nedostatek
času pro sebe i rodinu a teprve potom uvádí rovněž nějaké klady. Jedno z
možných vysvětlení uvedeného rozdílu spočívá v odlišné sociální prestiži a
postavení manažerů v obou zemích. Zatímco v Británii historicky spadá
naprostá většina manažerů do početné (více méně vždy částečně nespokojené)
střední vrstvy obyvatelstva, v České republice jsou manažerské posty a práce
spojovány spíše s vyššími sférami společnosti.
-
S výše uvedeným rozdílem zřejmě souvisí také různá míra
zálib v titulech. Zatímco většina českých manažerů je patřičně hrdá na
jakýkoliv akademický (Ing, Dr., MBA apod.) i neakademický (ředitel, náměstek
atd.) titul a od svých podřízených očekává jeho používání, Britové jsou mnohem
neformálnější. Se svými pracovníky se běžně oslovují křestním jménem a tituly
používají pouze při oficiálních příležitostech.
-
Mezi českými manažery doposud výrazně početně dominují
muži. Je to patrné i na složení skupin MBA studentů. Zatímco v Čechách ženy
vesměs představují maximálně 20 - 30 % studentů, v Británii jde často o
polovinu.
-
Čeští manažeři projevují tendenci vnímat svoji práci a pozici
v mnohem individualističtější…