dnes je 29.4.2024

Input:

Co rozhoduje o úspěšném náboru?

30.6.2010, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut
Efektivita - transparentnost - důvěrnost

     Výběr nových zaměstnanců je začátek cyklu zaměstnance ve společnosti neboli dveřmi, kterými vchází. Proto je proces náboru klíčový a vyplatí se náboru věnovat patřičnou pozornost. Za obecně platné principy náboru jsou obvykle považovány: efektivita, transparentnost a důvěrnost. Efektivita je nejčastěji spojována s ujasněním podmínek náboru, výběrem vhodných technik a schopností reagovat flexibilně v rámci průběhu náboru. Transparentnost souvisí s celkovou komunikací během náboru. A důvěrnost znamená, že informace získané v průběhu náboru nejsou poskytovány třetím stranám.

     Jak jsou tyto principy uplatňovány v praxi, souvisí ve velké míře s tzv. firemní kulturou. Jinými slovy, s hodnotami společnosti a tím, jak je v každodenním chodu realizuje.

Ujasnit si, co potřebujeme

     Na začátku každého náboru je třeba se zastavit a uvědomit si, jakou pozici vlastně obsazujeme a z jakého důvodu. Tyto otázky jsou v tom dobrým vodítkem:

  1. Z jakého důvodu se pozice obsazuje - odchod zaměstnance nebo nová pozice?

  2. Jaký je přínos pozice pro společnost? Resp. když nebude pozice obsazená, jaký to bude mít dopad?

  3. Jaké jsou základní odpovědnosti zaměstnance na pozici (5-8 charakteristik)?

  4. Jaké jsou požadavky na nejvhodnějšího kandidáta (znalosti, zkušenosti, dovednosti)?

     Úskalím této fáze je, že pokud si s manažerem nevyjasníte kontext a detaily k pozici, můžete mít nedostatek informací, a tedy Vaše další kroky mohou vést na scestí, např. v tom, že vyberete kandidáty, kteří nemají požadovaný profil.

Výběr vhodných metod a postupů

     Podle toho, jaké požadavky na kandidáta máme, volíme vhodné metody a postupy k jeho výběru. Nejčastěji se používají: třídění životopisů (CV) podle stanovených kritérií, telefonický rozhovor, osobní pohovor, psychodiagnostika, testování znalostí, modelové situace, případové studie. Speciální formou výběru jsou assessment centra.

     V praxi se používají většinou různé kombinace výše zmíněných metod. Např. na pozici účetní to může být CV, krátký telefonický rozhovor (personalista), osobní pohovor s manažerem (popř. za účasti personalisty) a testování znalostí. U pozice obchodníka např. CV, krátký telefonní rozhovor (personalista), assessement centrum s vybranými kandidáty (většinou 4-5 lidí) za účasti manažera i personalisty.

     Rozdílný postup vychází z odlišných požadavků na pozici. U pozice účetní se při náboru zejména zaměřujeme na zjištění dosavadních zkušeností a úroveň odborných znalostí. U obchodníka nás zejména zajímají jeho dovednosti v kontaktu se zákazníkem a prodejní dovednosti. Proto zvolíme jako jednu z metod assessment centrum, během kterého máme možnost tyto dovednosti poznat.

     V praxi může být nejčastější chybou zvolit metody, které nejsou zcela v souladu s požadavky na pozici - ať tím, že jich zvolíme málo, nebo zbytečně hodně anebo zvolené techniky nám nedostatečně zmapují u kandidátů to, co potřebujeme vědět, abychom se dobře rozhodli.

Kdo rozhoduje?

     Jedním z důležitých momentů ve výběrovém řízení je rozhodování o tom, který kandidát postoupí do dalšího kola a komu bude pozice finálně nabídnuta. V rozhodování hraje svou roli manažer (vedoucí) a personalista. A právě rozdělení odpovědností v rozhodovacím procesu může být dalším úskalím. Optimálním řešením je dohoda, že personalista podporuje manažera v rozhodování, popř. činí

Nahrávám...
Nahrávám...