dnes je 27.7.2024

Input:

Evidenční a informační povinnosti v souvislosti se zaměstnáváním občanů Evropské unie

9.6.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 14 minut

2024.12.13.04 Evidenční a informační povinnosti v souvislosti se zaměstnáváním občanů Evropské unie

Mgr. Dalibor Válek

V dnešní době, kdy existuje v rámci Evropské unie (dále jen „EU”) volný pohyb pracovníků, je zcela běžné, že čeští zaměstnavatelé zaměstnávají i občany z jiných členských států EU. Toto je umožněno díky tomu, že občané EU a jejich rodinný příslušníci 1 (dále dohromady jen „občané EU”) mají volný přístup na český trh práce, nejsou z pohledu příslušného právního předpisu, tj. zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZ”) považováni za cizince 2 a mají, není-li stanoveno jinak, stejné právní postavení v právních vztazích upravených tímto zákonem jako občané ČR. Občané EU tedy na rozdíl od většiny cizinců nepotřebují ke svému zaměstnání některé z oprávnění k zaměstnání. 3

I přesto by však zaměstnavatelé měli, jestliže se rozhodnou zaměstnat občana EU, zpozornět, když je nutno v těchto případech plnit, nad rámec běžných a standardních povinností, které je nutno dodržovat ve vztahu ke každému zaměstnanci, i některé povinnosti speciální. O těchto zaměstnavatelé často nevědí či na ně zapomínají, popř. se při jejich plnění dopouštějí chyb, což je však mnohdy zcela zbytečné. Ohlídat si je a zajistit jejich dodržování není totiž nikterak složité a určitě se zaměstnavatelé nemusejí obávat občany EU zaměstnávat.

EVIDENČNÍ A INFORMAČNÍ POVINNOSTI V SOUVISLOSTI SE ZAMĚSTNÁVÁNÍM OBČANŮ EU

V tomto příspěvku se budeme věnovat těm povinnostem spojeným se zaměstnáváním občanů EU 4 , které vyplývají z pracovněprávních předpisů, konkrétně tedy ze zákona o zaměstnanosti. Jedná se konkrétně o tyto povinnosti:

  1. Evidenční povinnost spočívající v povinnosti vést evidenci občanů EU, které zaměstnává (§ 102 odst. 2 ZZ)
  2. Informační povinnosti (§ 87 ZZ) spočívající v povinnosti informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce:
    1. o nástupu občanů EU do zaměstnání
    2. o změně příslušných údajů
    3. o ukončení jejich zaměstnání.

Každou z výše vyjmenovaných povinností si na dalších řádcích podrobně rozebereme.

Tyto povinnosti jsou (v poněkud modifikované podobě) stanoveny i pro případy, kdy je zaměstnáván cizinec. V tomto článku se však budeme specificky zabývat právě výlučně situací spojenou s občany EU. Zde totiž dle mého názoru oproti cizincům, u nichž se povětšinou, až na zákonem stanovené výjimky, vyžaduje příslušné oprávnění k zaměstnání, přece jenom může být situace často trochu odlišná. Pokud se totiž poctivý zaměstnavatel (tedy takový, který nechce dopustit, aby došlo k nelegální práci) rozhodne v souladu se všemi právními předpisy takovéhoto cizince zaměstnat, tak si zpravidla daný postup pečlivě naplánuje a většinou si všechny své povinnosti, včetně informačních a evidenčních, ohlídá. Oproti tomu v případě občanů EU se zaměstnavatelé často mohou tím, že daní zaměstnanci mají volný vstup na trh práce, ukolébat do té míry, že okolnost, že zde existují ještě nějaké informační a evidenční povinnosti, již mnohdy nemusejí dostatečně reflektovat.

V tomto příspěvku rozebíraným povinnostem je třeba věnovat náležitou pozornost i s ohledem na to, že za jejich nedodržení může být zaměstnavatel ze strany orgánů inspekce práce postihován a může mu být uložena pokuta až do výše 100 000 Kč. 5

Zaměstnavatel by měl vždy pečlivě ověřit to, že vůbec ten který zaměstnanec je skutečně občanem EU, popř. jeho rodinným příslušníkem (a nikoliv cizincem ze třetí země), a že tedy v souvislosti s jeho případným zaměstnáním má jen výše vyjmenované speciální evidenční a informační povinnosti. V opačném případě by se dotyčný zaměstnavatel totiž, pokud by se ve skutečnosti např. jednalo o cizince, k jehož zaměstnání by se vyžadovalo některé z oprávnění k zaměstnání, zaměstnáním této osoby dopustil umožnění výkonu nelegální práce, což by pro něho mohlo mít velice tíživé následky, podstatně závažnější než jen v případě „pouhého” nesplnění některé z v tomto příspěvku probíraných „administrativních” povinností. 6 V této souvislosti tak lze doporučit vždy alespoň kontrolu cestovního dokladu či občanského průkazu daného zaměstnance apod., u rodinných příslušníků občanů EU pak např. i ověření toho, zdali daná osoba disponuje příslušným oprávněním k pobytu 7 apod. 8

EVIDENČNÍ POVINNOST

Zaměstnavatelé jsou povinni vést evidenci všech svých zaměstnanců, jež jsou cizinci či občani EU (zahrnujíce v to i rodinné příslušníky). Zákon o zaměstnanosti v ust. § 102 odst. 2 ZZ výslovně specifikuje, jaké údaje o těchto zaměstnancích má daná evidence obsahovat. V případě občanů EU se konkrétně jedná o tyto:

  1. údaje uvedené v ust. § 91 odst. 1 písm. a), b), c), e) a f) ZZ, tj.:
    • identifikační údaje občana EU,

    • adresu v zemi trvalého pobytu a adresu pro doručování zásilek,

    • číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal,

    • druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno,

    • druh pracovněprávního vztahu, na jehož základě bude zaměstnání vykonáváno,

a dále pak:

  1. pohlaví,
  2. zařazení podle odvětvové (oborové) klasifikace ekonomických činností,
  3. nejvyšší dosažené vzdělání,
  4. vzdělání požadované pro výkon povolání,
  5. den nástupu a den skončení zaměstnání.

Formu a způsob vedení evidence zákon o zaměstnanosti a ani jiný právní předpis nestanoví. Je tedy zcela na zaměstnavateli, jak k tomuto přistoupí. V každém případě by však evidence měla v sobě zahrnovat všechny výše zmíněné zákonem stanovené údaje.

Odborná literatura dokonce vychází z toho, že, jelikož se povinný rozsah údajů téměř shoduje s údaji, o nichž zaměstnavatel informuje krajskou pobočku Úřadu práce v rámci jeho informační povinnosti (k tomu srov. níže), v praxi většinou postačí, pokud si zaměstnavatel založí kopii vyplněného informačního formuláře do osobního spisu daného zaměstnance. Tímto postupem lze, popř. i při využití dalších dokumentů, jež má zaměstnavatel k dispozici (zejména pracovní smlouva apod.), evidenční povinnost naplnit. 9 S tímto postojem se sice lze z čistě formálního hlediska ztotožnit. Na druhou stranu se však domnívám, že mnohem praktičtějším a přehlednějším řešením je evidenci vést v určité ucelené podobě, např. ve formě tabulky, seznamu apod., což dle mého názoru lépe odpovídá smyslu dané právní úpravy a mimo jiné to rovněž může ulehčit zaměstnavatelům práci např. při poskytování součinnosti při případné kontrole ze strany orgánů inspekce práce apod.

Evidenci je samozřejmě možné vést i v elektronické podobě, když toto mnohdy může být i mnohem účelnější a praktičtější, popř. i lépe zajišťující ochranu osobních údajů apod. Toto však nepochybně vyžaduje i to, aby daná elektronická evidence byla rovněž vhodnou formou přístupná tak, aby mohla být v případě potřeby (např. při kontrole) patřičným způsobem zobrazena či bylo umožněno vytvoření jejího výpisu apod.

INFORMAČNÍ POVINNOSTI

Zaměstnavatelé, kteří zaměstnali občana EU, mají rovněž o určitých skutečnostech, konkrétně o nástupu zaměstnance občana EU do zaměstnání, o změně příslušných údajů a o ukončení jeho zaměstnání, povinnost informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce. 10

Dané informační povinnosti by měly být ze strany zaměstnavatelů plněny vůči příslušné krajské pobočce Úřadu práce. Tou je ta, v jejímž obvodu má být práce daného občana EU vykonávána, sídlo zaměstnavatele je tedy v tomto ohledu nerozhodné. Forma doručení příslušných informací není v zákoně určena. K informování však zcela jistě doporučuji využít datových schránek, které by od minulého roku měly mít zřízeny již nejenom zaměstnavatelé právnické osoby, ale i OSVČ. Tento způsob má nesporně výhodu i v tom, že již pouhým zasláním (dodáním) datové zprávy do datové schránky příslušné krajské pobočky Úřadu práce je daná zpráva již prokazatelně doručena, což je praktické zejména při prvotní povinnosti informovat o nástupu do zaměstnání, kdy je třeba postupovat neodkladně a informaci doručit nejpozději v den nástupu daného zaměstnance k výkonu práce. Odpovědnost za doručení dané informace však každopádně nese zaměstnavatel, a proto by vždy měl vybrat takový způsob splnění povinnosti, aby byl schopen doručení příslušného oznámení prokázat. 11

Povinnost informovat o nástupu občana EU do zaměstnání

Prvotní informační povinností v souvislosti se zaměstnáním občana EU je povinnost informovat příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce vůbec o jeho nástupu do zaměstnání. Informaci je nutno dané krajské pobočce doručit, nikoliv jenom zaslat, nejpozději v den nástupu této osoby k výkonu práce. Toto v praxi může činit problémy, když často zaměstnavatelé nestihnou informaci doručit včas. Jak již bylo naznačeno výše, je nutné zvolit vhodný a prokazatelný způsob doručování.

Dále je nutné zmínit, že den nástupu k výkonu práce mnohdy není shodný se dnem uzavření pracovní smlouvy či dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Dokonce ani nemusí být totožný se dnem nástupu do práce ve smyslu ust. § 34 odst. 1 písm. c) zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP”), jímž vzniká pracovní poměr. „Den nástupu do práce” totiž není totéž jako „den nástupu k výkonu práce”, neboť zaměstnavatel nemusí rozvrhnout pracovní dobu ihned na první den vzniku pracovního poměru. 12 Obdobně toto pak lze vztáhnout i na základní pracovněprávní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Rozhodný je tedy vždy faktický začátek výkonu práce, když se oznamovací povinnost váže právě až k tomuto datu. 13

V písemné informaci je nutno sdělit všechny výše vyjmenované údaje, jež je zaměstnavatel zároveň povinen vést v evidenci ve smyslu § 102

Nahrávám...
Nahrávám...