dnes je 29.3.2024

Input:

ÚSPORA NÁKLADŮ - Magické zaklínadlo dnešní doby

14.9.2012, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

     Všichni snižují náklady. Supermarkety informují o nejnižších cenách, i když by mnozí zákazníci raději uvítali vyšší kvalitu nabízeného zboží. Také firmy najímají experty typu Chucka Norrise, kteří slibují zázraky. Víte, co udělají, když klesají objednávky? Otevřou excelovskou tabulku a napíší do ní úspory. Nejdříve se sníží náklady u dodavatelů, potom se redukují „nadbyteční“ zaměstnanci, výrobní plochy, zásoby.

     Nic proti snižování nákladů. Mnohé projekty pod názvem „cost attack“ však spíš připomínají útok na zdravý rozum. Ušetřím plochu, ohradím ji páskou a vyčíslím úsporu. Dosud jsem nepochopil, jaká je úspora z prázdné plochy, kterou mám v hale a na níž nestojí žádný stroj. Také nerozumím tomu, jak se dá zvýšit celková efektivnost zařízení redukcí ztrátových časů, když klesají objednávky a tím i vytížení tohoto stroje. A když to nestačí, začneme redukovat personální náklady. Od snižování nákladů na vzdělání (stále nechápu, proč se peníze určené na vzdělávání nazývají náklady a peníze na stroje investice) až po propouštění lidí.

     Excel je geniální nástroj. Můžeme do něho napsat cokoliv a šéfové tomu uvěří. Tabulka vypadá, jako by ji někdo pečlivě vypočítal. Chybí objednávky? Napište je do excelu. Že nakonec nepřišly? Tak si vymyslete jiné. Nestačí, když ušetříte milión korun, ale potřebujete dva? Tak do tabulky napište dva. Že se to nedá? Pak napište katalog opatření. Že to nestačí? Tak uveďte odpovědné osoby - nejlépe ty, které nejsou přítomny nebo nechápavě kroutí hlavou. Opatření se nesplnila? Tak zapište další. A tak to dělejte stále dokola. Že to jednou praskne? No a co, Chuck Norris půjde šetřit do jiné firmy a bude mít o jednu referenci víc.

     Zapomínáme, že firmy nevydělávají na úsporách, ale na prodeji. Výsledky podnikání závisí více na lidech ve firmě než na

Nahrávám...
Nahrávám...